Bir arama motoru devriminin ortasındayız

Kenan

Member
Silikon Vadisi'nden küçük bir garaj şirketi hayatımıza gireli yaklaşık 20 yıl oldu: Google. Arama motoru, İnternet'i on mavi bağlantıya indirgedi ve çevrimiçi bilgi bulma yöntemimizde devrim yarattı. Google milyar dolarlık bir şirket haline geldi ve 2004'te “googling” fiili sözlüğe eklendi. Googling, aramayla eşanlamlı hale geldi.

Bununla birlikte, arama sonuçlarının kalitesi son yıllarda önemli ölçüde azaldı: Kullanıcı arayüzüne saçılan pek çok çöp, dijital okyanuslara atılan algoritmik ağlara takılıyor: Yapay zeka tarafından oluşturulan sahte fotoğraflar veya arama motoru için optimize edilmiş reklamcılık. Google motoru bozuldu. Sonuç: kullanıcılar dönüp başka yere bakıyor. Örneğin TikTok'ta. Veya Şaşkınlık konusunda.

Yapay zeka destekli arama motoru şu anda büyük bir heyecan yaşıyor. Prensip basit olduğu kadar sezgiseldir: Kullanıcı bir arama alanına bir soru girer ve saniyeler sonra yapay zeka bir cevap verir. Örneğin, “aura”nın ne anlama geldiğini bilmek istiyorsanız (gençlik kelimesi 2024), birisinin utanç verici davranışlar yoluyla “aura değerini” azaltabileceğini ve ayrıca başka yararlı bilgiler alabileceğini göreceksiniz. Bir ansiklopedi maddesindeki gibi.

Artık bağlantı aramıyorsunuz, yanıtları doğrudan alıyorsunuz


“Siz sorun, biz cevaplayalım” – prensip budur. Sınırlı sayıda isteğe sahip temel sürüm ücretsizdir, sınırsız isteğe ve çevrimdışı kullanım ve özel içerik gibi ek özelliklere sahip pro sürümün abonelik ücreti aylık 19 Euro'dur.

Perplexity'nin kullanıcı arayüzü ile Google'ın kullanıcı arayüzü arasındaki temel fark, bağlantıların artık neredeyse hiçbir işlevinin olmamasıdır; kaynak olarak tanımlansalar da, bilgi almak için tıklanmaları gerekmez. Google, web aramaları için tek adres olsa da Perplexity bir tür otomatik diyalog sistemidir.

Ve başlığı açtığınızda farklılıklar ortaya çıkıyor: Google'ın web tarayıcılarının İnternet'i taradığı ve web sitelerini alaka düzeyine göre ağırlıklandırdığı Perplexity'de, İnternet'i okuyan yüksek performanslı bir dil modeli olan ChatGPT'yi de çalıştıran, turbo sürücülü, yüksek beygir gücünde bir motor var. kaynaklar gerçek zamanlı olarak çıkartılır ve bir sonraki kelimenin ortaya çıkma olasılığı hesaplanır. İnterneti bir dizi bağlantıya sıkıştırmak yerine metinler bir araya getirilip yeniden bir araya getiriliyor.

Bu teknolojinin avantajı isteklerin kişiselleştirilebilmesidir. Google'da “Berlin'de doğum günümü nerede kutlayabilirim?” sorusuyla arama yapan herkes yalnızca etkinlik organizatörlerinin bağlantılarını görecektir. Perplexity ile ise farklı konumlarda yanıt alırsınız. Google artık “Boston'daki en iyi yoga veya Pilates stüdyosunu bulun” gibi araştırma görevlerini yürüten bir arama yapay zekası da sundu. Ancak yeni rekabetle (Microsoft Copilot dahil) karşılaştırıldığında, arama motoru eski görünüyor.

Perplexity'nin yatırımcıları arasında Amazon'un kurucusu Jeff Bezos da var


Yıllar boyunca Google, arama motorunun standart olarak iPhone'lara önceden yüklenmesi için Apple'a on milyarlarca dolar ödeyerek rekabeti uzak tutmayı başardı. Yeniliğe ve muhtemelen rekabete aykırı bir uygulama. AB Komisyonu yakın zamanda milyarlarca dolarlık bir antitröst cezası verdi çünkü teknoloji devinin reklamcılık sektöründeki hakim konumunu sağlamlaştırdığı söyleniyor. Google genel merkezindeki yöneticiler de yeni başlayanlar konusunda aynı şekilde gergin.

Perplexity'nin hâlihazırda 15 milyon kullanıcısı var ve bunların en öne çıkanlarından biri, aracı her gün kullandığını söyleyen Nvidia patronu Jensen Huang. Bu ilk başta kulağa pek hoş gelmiyor. Ancak arama motoru pazarı dinamiktir ve yapay zeka devrimiyle sarsılabilir. Yakında Google'da aramak yerine sohbet mi edeceğiz?

Silikon Vadisi'nde Google'sız bir geleceğe inanıyorlar. Zamanın aksamaya hazır olduğunu söylüyorlar. Perplexity, çeşitli finansman turlarında üç haneli milyonluk bir miktar topladı; yatırımcılar arasında Amazon'un kurucusu Jeff Bezos, eski YouTube CEO'su Susan Wojcicki ve Meta'nın baş yapay zeka bilimcisi Yann LeCun yer alıyor. Google'ın baş bilim insanı Jeff Dean'in de start-up'a yatırım yapmış olması biraz ironik değil ama aynı zamanda onun rekabete çok güvendiğini de gösteriyor. Yüzde 700'lük satış büyümesi dikkate değerdir ve tahmini dokuz milyar dolarlık piyasa değeri etkileyicidir.

Google'ın patronu Sundar Pichai gibi Chennai, Hindistan'da doğan ve Google'ın Londra'daki yapay zeka şirketi DeepMind'da çalışan Perplexity'nin kurucu ortağı Aravind Srinivas, şimdiden en iyiye savaş ilan etti: “Tarihte eşsiz bir andayız. dedi teknoloji dergisi Wired'a. Uzun bir süre Google en iyi teknolojiye sahipti ancak artık araçlar şirketin dışında.

Chatbot yanıtlarını çevreleyen özel reklamlar kazançlıdır


Görünüşe göre Srinivas, aboneliklerden elde edilen daha önce oldukça sınırlı olan geliri (bu yıl yaklaşık 20 milyon dolar) daha geniş bir temelde ortaya koyabilecek kazançlı reklamcılık işini hedefliyor. Dijital reklam pazarının yüzde 90'ını oluşturan Google ve Meta'nın kaybedecek çok şeyi var. Ve yeni rakiplerin kazanacağı çok şey var.

Reklamverenler, kazançlı bir pazar olan chatbot yanıtlarına göre özelleştirilmiş reklamlar görüntüleyebilir. Çünkü: Bir sohbet geçmişi, kullanıcının tercihleri hakkında yalnızca bir arama sorgusundan çok daha fazlasını söyler. Şirketin kurucusu Srinivas, Google'ın eski sloganı “Kötü olma”ya atıfta bulunarak “Reklamlar kötü değildir” dedi.

Tek sorun, AI modellerinin içeriğiyle eğitilen yazarların da pastadan pay alması veya daha doğrusu kırıntıları artık ücretsiz olarak sunmak istememesidir. New York Times kısa süre önce Perplexity'ye içerik kullanımı ve yasal işlem tehdidiyle ilgili bir durdurma ve vazgeçme bildirimi gönderdi. Gazete yayıncısı zaten telif hakkı ihlali nedeniyle OpenAI'ye dava açtı.

Yapay zeka, İnternet'in mekaniğini arama motorlarından çok daha fazla değiştirebilir. Teknoloji, artık web sitelerine hiç erişmeyeceğiniz, yalnızca kapalı ekosistemlerde bilgi alacağınız anlamına geliyor. Belki gelecekte artık Google'da aramayacaksınız ama muhtemelen pek çok Google hizmetinden birini kullanacaksınız.